دنبال کنید
حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲

حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲

حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲ در تمام معاملات کارمزدی یا به اصطلاح درصدی محاسبه می‌شود. این در صد هر سال بر اساس مصوبه اتحادیه صنف مشاوران املاک  محاسبه می‌شود.

در این مقاله باهم به حق کمیسیون های مختلف در قرارداد های مختلف می‌پردازیم مانند: رهن ، خرید ، اجاره و …. . حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲ برای شما به صورت کامل توضیح می‌دهیم

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک

حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲ در خرید و فروش با قرارداد های دیگر فرق میکند و برای محاسبه قرار دادهای خرید و فروش از مصوبه اتحادیه صنف استفاده میکند(این تعرفه برای تمام املاک تجاری، اداری و خرید ملک در شهر تهران یکسان است)

تا چند سال پیش برخی از مشاوران املاک حق کمیسیون خود را براساس تعرفه اعلام شده رسمی اخذ نمیکردند و در مورد نحوه محاسبه آن به مراجعه کننده توضیح نمیدادند. ولی درمهر ماه سال 1399  قانون جدیدی برای دریافت حق کمیسیون تصویب شد که مشاوران حق دارند از قیمت کل معامله 0.25 از طرفین دریافت کنند با حساب ساده در هر معامله 0.5 درصد هر معامله به مشاورین املاک پرداخت می‌شود. مثلا اگر مشاوری خانه ای به ارزش 10 میلیارد به فروش برساند میتواند 0.25 درصد دریافت کند از طرفین که یعنی از هر طرف میتواند 000/000/25 تومان دریافت کند که با یک حساب سر انگشتی ساده 50 میلیون تومان حق مشاوران املاک در یک معامله ساده است.

ارزش ملک فروخته شده ضربدر 0.25 درصد00

25/000/000= 0/25 * 10/000/000/000

حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات

2/250/000

جمع حق کمیسیون و مالیات

  27/250/000= 2/250/000 + 25/000/000

سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه املاک

27/250/000

 

حق کمیسیون مشاوران املاک و نحوه محاسبه آن در سال ۱۴۰۲ برای اجاره ملک

در ایران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای اجاره ملک نیز معمولاً به صورت درصدی از مبلغ اجاره ماهیانه تعیین می‌شود. درصد کمیسیون ممکن است متفاوت باشد و بسته به شرایط محلی و قراردادهای مشاوره املاک متغیر باشد.

در بسیاری از موارد، درصد کمیسیون مشاوران املاک برای اجاره ملک در ایران بین 20 تا 25 درصد است. اما باید توجه داشت که این درصدها قابل مذاکره هستند و ممکن است با مشاورملاک و مالک ملک توافقی دیگر برای حق کمیسیونرقرار شود.

برای مثال، فرض کنید مبلغ اجاره سالیانه ملکی که می‌خواهید اجاره دهید ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان است و شما و مشاور املاک توافق کرده‌اید که حق کمیسیون را 20 درصد از مبلغ اجاره سالیانه تعیین کنید. در این صورت، محاسبه حق کمیسیون به صورت زیر خواهد بود:

مبلغ اجاره ضربدر 20 درصد   4/000/000 = % 20 * 20/000/000
حق مالیات 9 درصد 360/000
حق کمیسیون + مالیات 4/360/000
سهم پرداختی هر یک از طرفین 4/360/000

 

لطفاً توجه داشته باشید که این فرمول معمولی برای محاسبه حق کمیسیون است و قوانین و شرایط ممکن است در هر منطقه و با هر مشاور املاک متفاوت باشند. بهتر است با مشاور املاک محلی خود یا مراجعه به منابع قانونی مربوطه برای اطلاعات دقیق تر در مورد حق کمیسیون مشاوران املاک در سال  1402 مشورت کنید.

محاسبه حق کمیسیون مشاورین املاک برای رهن ملک

در قراردادهای رهن اول از هرچیز باید مبلغ رهن به اجاره تبدیل شود؛ به طوری هر یک میلیون تومان اجاره در 30 ضرب می‌شود و در 25 درصد تبدیل می‌شود و 9 درصد به آن مالیات اضافه می‌شود. به طور مثال اگر رهن یک ملک در سال 70 میلیون تومان است.

تبدیل رهن به اجاره   ۲/۱۰۰/۰۰۰ = ۳۰/۰۰۰ * ۷۰
مبلغ اجاره ضربدر ۲۵ درصد ۵۲۵/۰۰۰ = ۰/۲۵ * ۲/۱۰۰/۰۰۰
حق کمیسیون ضربدر ۹ درصد مالیات ۴۷/۲۵۰ = ۰/۰۹ * ۵۲۵/۰۰۰
جمع حق کمیسیون با مالیات ۵۷۲/۲۵۰ = ۴۷/۲۵۰ + ۵۲۵/۰۰۰
سهم پرداختی هر یک از طرفین قرارداد به بنگاه ۵۷۲/۲۵۰

 

محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک برای رهن و اجاره ملک

درصورتی در اجاره نامه به غیراز مبلغ رهن اجاره ماهیانه هم تعیین شده است؛ باید میزان رهن را به اجاره باید ضربدر 30 کنیم و هزینه رهن با اجاره جمع کنیم و در 25 درصد ضرب کنیم و 9 درصد مالیات را به آن اضافه کنیم و در نهایت کمیسیون مشاوران املاک را بدست آوردیم.

تخلف مشاور املاک در گرفتن کمیسیون

تخلف مشاور املاک در گرفتن کمیسیون

حق کمیسیون مشاوران املاک در سال 1402 یک میزان ثابت و مشخص است که توسط اتحادیه محاسبه و اعلام شده است. اگر مشاوره املاکی بخواهد سود بیشتر از تعرفه دریافت کند و دچار خطا شود شما میتوانید با تنظیم یک شکایت نامه از طریق اتحادیه صنف  مشاوران املاک همان شهر اقدام به پیگری شکایت خود کنید.

توجه داشته باشید مشاوره املاک موظف است پس از دریافت کارمزد به طرفین رسید تحویل بدهد؛ همچنین باید در رسید مبلغ دریافتی هر طرف را بنویسد. پرداخت حق کمیسیون حق هر مشاور است و از نظر قانونی هیچ مشکلی ندارد.  

نتیجه گیری

در این مقاله حق کمیسیون مشاوران املاک در سال 1402 آشنا شدیم و نحوه محاسبه انواع دریافت کمیسیون هارا برای شما شرح دادیم همین طور برای بستن قرارداد حتما دقت کنید و قرارداد را حتما مطالعه کنید و دقت کنید که در قرارداد تخلفی نشود و همینطور در پرداخت کمیسیون حتما خودتان یک بار محاسبه کنید و از قوانین صنف مشاورین املاک حتما خبردار باشید.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید